E-mötestjänsten Zoom. Foto: Mostphotos
Foto: Mostphotos

Zoom är en e-mötestjänst som Stockholms universitet använder som verktyg för webbaserad undervisning och webbaserade möten. Läs och följ dessa instruktioner så kommer du igång med Zoom på ett enkelt och smidigt sätt.

Installera och logga in i Zoom

För att kunna delta i den webbaserade undervisningen behöver du installera Zoom i det digitala redskap som du vill använda. Det bästa är om du använder en dator med webbkamera.

Läs om hur du installerar och loggar in i Zoom

Att använda Zoom

När du har installerat Zoom kan du delta i seminarier, föreläsningar och möten på distans. Du kommer att logga in via särskilda länkar som du får av din lärare.

Läs om hur du använder Zoom

Vett och etikett i Zoom

För att skapa så goda förutsättningar för lärande som möjligt rekommenderar vi att du tänker på följande:

  • Hitta en lugn och ostörd plats utan rörelse i bakgrunden.
  • Förbered dig genom att i god tid ta fram länken för undervisningen/mötet.
  • Logga in i god tid innan undervisningen/mötet börjar så är du redo att delta från start.
  • Ha kameran på och mikrofonen av (mute). Slå på mikrofonen när du har ordet, slå sedan av den igen. Under raster kan du slå av kameran.
  • Ta fram det material som du behöver, exempelvis kurslitteratur och anteckningsmaterial, innan undervisningen/mötet startar.
  • Vänta med att äta tills det är rast eller ditt möte är slut.
  • Placera gärna datorns kamera/skärm i ansiktshöjd - en boktrave under går bra.

Tänk också på att kabelanslutning ger bättre uppkoppling än trådlös, samt att om flera använder uppkopplingen samtidigt kan det påverka bild- och ljudkvalitet.

Tack för att du tänker på vett och etikett när du använder Zoom!

Zoom-guide lånad av Institutionen för språkdidaktik