Våra pågående forskningsprojekt inom barns språkutveckling fokuserar på multimodal föräldrar-barnkommunikation, egenskaper av barnriktat tal, sambandet mellan perception och produktion och den tidiga gestutvecklingen hos barn med teckenspråk som förstaspråk. Tillsammans bildar vi idag ett unikt och internationellt erkänt kunskapscentrum.
Vårt fonetiklaboratorium möjliggör ett brett spektrum av infallsvinklar till barnspråksstudier med utrustning för EEG-mätning, ögonrörelsemätning, spårning av artikulatoriska rörelser och audio- och videoinspelningar.
Våra frågeställningar har beröringspunkter med forskning inom biologi och kognitiva vetenskaper och vi samarbetar bland annat med forskargrupper som studerar barns motoriska utveckling och talperceptionen hos andra däggdjur.
Barns språkutveckling
Inom barns språkutveckling undersöker vi hur människan tillägnar sig språk.
Senast uppdaterad:
6 maj 2022
Sidansvarig: Institutionen för lingvistik
Nyligen publicerade artiklar
- Relationship between parents’ vowel hyperarticulation and infants’ phonetic complexity (...) 2022-01-18 Den här studien visar att ju tydligare artikulerat en förälders yttrande är, desto mindre fonetiskt avancerat är barnets svar. Detta tycks tala emot resultaten i artikelförfattarnas (Ulrika Marklund, Eller Marklund och Lisa Gustavsson) tidigare studie, men går att tolka i ljuset av studier om motorisk inlärning inom logopedin, där prestation under inlärning inte förutsäger hur bra inlärningen har gått på längre sikt.
- An association between phonetic complexity of infant vocalizations and parent hyperarticulation 2022-01-14 Denna studie visar att det finns en relation mellan hur tydligt föräldrar artikulerar när de pratar med små barn, och hur fonetiskt avancerade barnens egna yttranden är. Bakom studien står forskarna Ellen Marklund, Ulrika Marklund och Lisa Gustavsson.
- Ny studie om kopplingen mellan språkförmåga och exekutiva funktioner hos barn 2021-03-16 Ett fyrtiotal barn i åldrarna 4-6 år har deltagit i pilotstudien som ingår i det större projektet Hjärnvägar i förskolan. –Vi ville undersöka kopplingar mellan exekutiva funktioner och flera aspekter av både ordförråd och grammatik, säger Signe Tonér, doktorand i barns språkutveckling.