Inom området Barns språkutveckling undersöker vi hur människan tillägnar sig språk. Våra pågående forskningsprojekt fokuserar på multimodal föräldrar-barnkommunikation, egenskaper av barnriktat tal, sambandet mellan perception och produktion och den tidiga gestutvecklingen hos barn med teckenspråk som förstaspråk. Tillsammans bildar vi idag ett unikt och internationellt erkänt kunskapscentrum.
Vårt fonetiklaboratorium möjliggör ett brett spektrum av infallsvinklar till barnspråksstudier med utrustning för EEG-mätning, ögonrörelsemätning, spårning av artikulatoriska rörelser och audio- och videoinspelningar.
Våra frågeställningar har beröringspunkter med forskning inom biologi och kognitiva vetenskaper och vi samarbetar bland annat med forskargrupper som studerar barns motoriska utveckling och talperceptionen hos andra däggdjur.
Barns språkutveckling
Senast uppdaterad:
4 februari 2020
Sidansvarig: Institutionen för lingvistik
Nyligen publicerade artiklar
- Ny studie om kopplingen mellan språkförmåga och exekutiva funktioner hos barn 2020-12-09 Ett fyrtiotal barn i åldrarna 4-6 år har deltagit i pilotstudien som ingår i det större projektet Hjärnvägar i förskolan. –Vi ville undersöka kopplingar mellan exekutiva funktioner och flera aspekter av både ordförråd och grammatik, säger Signe Tonér, doktorand i barns språkutveckling.